Briged Al-Qassam

Briged Al-Qassam
Berjuanglah singa Allah!

Sunday, 30 December 2012

jika DIA mengkehendaki..

ASSALAMUALAIKUM

barakallahu fikum...

Diriwayatkan daripada Nabi SAW yang bermaksud:

 "Sepintar-pintar manusiaialah orang yang sentiasa ingat pada matidan sentiasa bersedia menghadapinya, mereka itulahorang yang bijaksana"


apa yang pasti ...mati itu akn menjemput kita...kerana Dia yang berhak menentukan segalanya sejak dari kita kecil hinggalah ke akhir hayat nanti...
bila gugurnya sehelai daun di syurga maka terputuslah nyawa insan itu dari jasadnya...walaupun satu detik kita tak akan mampu menangguhkan kematian kita.

pesan pada hati jangan terlalu leka
pesan pada hati mati itu pasti
pesan pada hati mati itu kiamat kecil bagi kita
pesan lagi pada hati bersedialah..

teringat pesan ustaz yang memberi ceramah di Masjid Jamek,Kerteh,Kemaman

"ada tujuh benda yang akan melekakan kita pabila ajal akan menjemput...semua itu adalah jelmaan iblis laknatullah"

tujuh bendaitu ialah:
~musuh yang dibnci
~ahli keluarga kita yang telah mati
~binatang yang ditakuti
~binatang yang dibela
~barang yang disukai
~
~

dua lagi hmm...Allah...xingat~ ;-(...banyak makan semut kut...aduss btul2 x ingat nii..
benda yang datang nanti akan melekakan kita dari mengingati Allah yang satu... :(

Wednesday, 26 December 2012

segalanya kerana Mu

Assalamualaikum...

hurmm malam nie xrasa nak tido plak sedangkan esk
kelas awal...hurmm kadang-kadang bila banyak asgm atau kuiz dan rasa 
beban seakan akan bertambah ada pulak rasa nak give up tapi
bila fikir mak n ayah ...aku xnak hampakan harapan diorang...ALLAH ALLAH ALLAH
...istighfar3...ya Allah ,walaupun kuat manapun ujian itu aku harap Engkau tabahkan hatiku dan ku tak akan minta untuk Engkau ringankan dugaan yang telah Engkau berikan dan tidak pula aku meminta untuk menambahkan ujian yang Engkau turunkan yaRabb...

~jika ada niat macam 2 kte kne niatkan tujuan kita belajar adalah untk menimba ilmu kerana Allah
~ingat mak n ayah kita...susah2 diorang cari duit untuk bagi kita belajar tinggi2...nak nye tgk anak2 dia belajar...
~brsungguh2 melakukan sesuatu..tekun tu pntg...fokus pom penting ...sbnarnye same jer...last2 due2 pntg laa...

bila masuk IPT yang firs mesti ingat nak cri jodoh kan??xpyh lar cbuk2 nak cri ada Allah simpan dia untuk kita kalau tidak di dunia tapi insyaAllah di akhirat sedang menunggu wahai muslimah :)

BaRakallah fi Kum

Monday, 24 December 2012

Assalamualaikum...
salam hadrah :)

"bukanlah aku sengaja
melindungi rasa dijiwa
namun bimbang diri kan terleka
hanyut dibuai mimpi indah
hingga terabai segala cita"

bait lagu tu memang menyentuh hati...hehehe <koya (org ganu kate) ...aku pun pernah rasa cinta kpd seseorang ..tapi bila aku tanya sama ukhti ku dia bagi nasihat...salah satunya dia ada cakap itu cinta atau cuma kagum?? aku rasa itu cuma kagumku pada dirinya .ya aku akui memang aku sebenarnya hanya kagum dengan kebaikkan dirinya..Alhamdulillah Allah melindungiku dari rasa cinta yang hanya untuk yang halal bagiku...walaupun kerap bertembung dengan dia tapi aku cuma mampu melihat ...insyaAllah klau memang jodohku dia akan datang menemui waliku ..itulah cara yang gentlement tau..insyaAllah :)

Wednesday, 19 December 2012

kerana ukhwahku turutkan

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
ya ALLAH kuatkan aku ;)
Kadang-kadang kita lakukan pengorbanan tanpa oran lain tahu hanya Allah saja yang mengerti 
perasaan yang terlindung disebalik `Qalbi`..
rasa hati menerjah apabila kita rasa tak dihargai oleh orang lain sedangkan
kita sudah berusaha untuk buat dia tersenyum...
tapi Allah kuatkan hatiku
Alhamdulillah agar kemarahanku tidak melukai hati insan lain..
kerana ukwah aku turutkan
kerana ukhwah aku diamkan
indahnya ukwah apabila bertemu dan berpisah juga kerana Dia..
cuba bersabar sahabat andai hati kita dilukai sahabat kita yang lain
insyaAllah...Allah maha penyayang
kadang-kadang Allah turunkan hujan yang membasahi pipi
tiba-tiba Allah panaskan suhu bumi dengan kehadiran matahari
rupa-rupanya Allah nak beri pelangi yang menghiasi kedukaan hati :)
Allah Allah Allah
terima kelemahan sahabat apa adanya
DIA Sedang Menguji Kita
sahabat ana! ana uhibbuki lillah 

Wednesday, 12 December 2012

Mardhatillah

salam mahabbah...

mardhatilah????

ye...mardhatillah maksudnya mencri keredhaan Allah...sesungguhnya Dia yang maha penyayang lagi maha bijaksana...sesuatu perkara yang kita lakukan perlu keredhaanNya kerana kita datang dan kembali kepadaNya...misalnya Keredhaan apabila bercinta...sebenarnya kita perlu meletakkan cinta hanya kepada Allah dan RasulNya...kan best lau kte couple lepas kawin??indahkan... istilah ``couple``xder pom lam sunnah nabi... sebab 2 lar kapel 2 haram...apabila x mendatangkan ap-apa kebaikkan kenapa nak kapel segale lahh....oppss.. dah terlebih..ok2 berbalik kepada tajuk apabila kita kate kite redha dengan apa yang Allah berikan pada kita bermakna kita kena terima dengan hati yang ikhlas...indahnya apabila keredhaan yang Allah berikan pada kita...segala yang buruk datang dari penulis blog ni sendiri dan yang baik dan suci datang dari yaRabb...

    JOM MENGAPAI MARDHATILLAH-NYA!




..Di saat-saat resah,
 al-Quranlah yang paling mujarab,
 kerana ia adalah warkah cinta dari Pencipta.
 Allahlah kekasih yang paling memahami.
 Masakan tidak, Dialah Raja segala cinta kerana Dialah sebenarnya Pencipta cinta.
 Lihat! dengan sifat cintanya berkasih sayanglah semua makhlukNya. Betapa agungnya cinta Allah.” – Bajailah dan siramilah ukhuwah yang kita bina ini dengan siraman kasih sayang Serahkan dirimu sepenuh hati padaNya
..maka Allah akan memberi kekuatan sebagai ganti kelemahan...
keamanan sebagai ganti ketakutan dan kecukupan sebagai ganti kemiskinan.”
Kalam Dr Yusof Al-Qardhawi..

Tuesday, 11 December 2012

~hambamu~

isi tentang perjuangan seorang hamba

Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui
Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
HambaMu Allah
Sekiranya takdir menguji
Cekalkanlah hasrat di hati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus asa
Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui
Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui
Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
HambaMu Allah
HambaMu Allah

Surah At-Taubah Tidak Boleh Dimulakan Dengan Basmalah

ASSALAMUALAIKUM

Mesti ramai yang tertanya2...Alhamdulillah bru jumpa jawapannya dalam buku `FATWA MASA KINI` oleh seoran ahli fikah yang disegani Dr. Yusuf Al-Qardawi...

Pada pandangan beliau ialah pendapat yang disandarkan kepada Imam Ali iaitu surah At-Taubah ini diturunkan untuk menyatakan putusnya segala ikatan janji dengan orang-orang musyrikin.Pengkhiatan dan pakatan mereka dengan Yahudi mengancam orang Islam, selama itulah perjanjian damai dan tanggungjawab Ialam ke atas mereka terputus.
 
  Wjudnya (Bismillahirrahmanirrahim) dalam surah ini yang melambangkan kasih sayang Allah menunjukkan masih ada lagi keamanan kepada orang-orang musyrikin sedangkan dengan surah ini keamanan kepada mereka itu sudah tercabut dan mereka berhak diperangi.

semoga bermanfaat...:)